Twitter köptes som de allra flesta vet förra året av miljardären Elon Musk. Ända sedan han förvärvade Twitter för 44 miljarder dollar, har det varit allmänt ansett bland experter att han betalat alldeles för mycket pengar för plattformen. Enligt företaget Fidelity, som själva äger enandel av Twitter, är Twitter nu värt cirka 33 procent vad miljardären ursprungligen betalade för det.
Detta betyder i rena siffror att Twitter idag är värderat till cirka 15 miljarder dollar. Denna siffra har tagits fram baserat på den andel som Fidelty själva äger av Twitter idag.
Twitters värdering från Fidelity följer ett mönster sedan Musk tog över i oktober förra året. Fidelity har konsekvent nedgraderat sina egna innehav i bolaget och sänkt värdet på sin andel med 56 procent, där den första sänkningen skedde bara en månad efter att det blev klart att Musk skulle ta över Twitter. I slutet av februari nedgraderade Fidelity sin andel ytterligare med mer än 63 procent.
Trots Musks senaste påståenden om att Twitter snart går jämt upp, eller till och med är på väg att bli lönsamt, har företagets utsikter inte varit särskilt bra. Twitter förlorade ungefär hälften av sina största annonsörer när Musk tog över. Det är också ett faktum att majoriteten av dessa annonsörer inte har återvänt och att de som fortfarande finns kvar kraftigt har minskat summan de spenderar på att annonsera på Twitter.
Försök att vända trenden har hittills misslyckats
Musk vände sig till prenumerationsbaserade intäktsmodeller som Twitter Blue och Subscriptions för att försöka kompensera för dessa förluster, men även de har visat sig vara misslyckade. Det återstår att se om Musk kommer att kunna vända skeppet under det år som följer.