Företrädare för bolagen planerar att införa en specifik slags prenumerationstjänst för den som vill kunna använda Instagram och Facebook utan att hela tiden behöva konfronteras med annonser och reklam. Detta kommer att gälla för användare som befinner sig i Europa. Talespersonen nämner också att siffran 10 Euro förmodligen är vad som kommer att gälla för den som vill uppleva tjänsterna utan reklam, och planen är att införa den nya prisplanen inom de närmaste månaderna.
Tanken bakom denna förändring är att Meta, som äger plattformarna, behöver följa EU:s regler där man annars får problem med annonser som man enligt EU visar för användare utan deras samtycke, såsom upplägget ser ut idag. Genom att erbjuda gratisplaner, med annonser, eller en betald prenumeration kommer Meta helt enkelt att kunna följa reglerna och inte riskera att förlora sin stora inkomstkälla.
Priset för annonsfria prenumerationer skulle dock vara något dyrare för digitala enheter som mobiltelefoner, eftersom man måste ta hänsyn till provision som tas ut av Apples samt Googles appbutiker. En exakt prisplan har dock ännu inte kommit ut och förväntas i sådant fall att justeras något.
Förändringen innebär också att Meta med stor sannolikhet skulle slippa fler böter så som den som delades ut tidigare år på hela 390 miljoner Euro. Avsikten med boten var att förbättra utsikterna för användare av sociala medie-plattformarna att slippa få ta del av annonser som de inte själva hade bett om, men som baserades på deras privata onlineaktivitet.