Google har beslutat att de inte längre kommer att länka till kanadensiska nyhetskanaler efter att lagförslaget C-18 antagits. Detta lagförslag kräver att Google och Meta betalar nyhetsrum för att länka till deras innehåll.
Det skulle ha gett cirka 329 miljoner dollar i årliga intäkter som skulle delas mellan alla kanadensiska redaktioner, en relativt liten summa jämfört med intäkterna som genereras av Google Search och Metas Instagram och Facebook. Meta tillkännagav en liknande blockeringsmanöver förra veckan.
Ändringarna påverkar exempelvis de som förlitar sig på Googles sökning för att locka läsare som stödjer deras företag. Ändringarna verkar redan ha börjat påverka vissa användare.
Canadian Broadcasting Corporation, en av Kanadas största nyhetsorganisationer, sa i samband med detta att det skulle “uppmuntra kanadensare att gå direkt till de webbplatser de litar på för sina nyheter.” Från 2008 till 2018 stängde 216 kanadensiska redaktioner sina dörrar, enligt forskare.
“Big tech skulle hellre spendera pengar på att ändra sina plattformar för att blockera nyheter från kanadensare istället för att betala en liten del av de miljarder de tjänar i reklamdollar”, sa Pablo Rodriguez, parlamentsledamot för Honoré-Mercier, på torsdagen på Twitter.
Googles president för globala angelägenheter, Kent Walker, kallade ramverket för den nya lagen “ofungerande” i ett blogginlägg och säger att det skulle utsätta företaget för “obegränsat ekonomiskt ansvar bara för att underlätta kanadensares tillgång till nyheter från kanadensiska utgivare.”
“Det faktum att dessa internetjättar hellre stänger av kanadensares tillgång till lokala nyheter än att betala sin beskärda del är ett verkligt problem, och nu tar de till mobbningstaktik för att försöka få sin vilja igenom. Det kommer inte att fungera”, har Kanadas premiärminister Justin Trudeau sagt angående konflikten.