Home Popular Du kan arbeta i Metaverse, men det kommer att kosta dig!

Du kan arbeta i Metaverse, men det kommer att kosta dig!

812
0

Att världen numera är digital och att allt fler av de funktioner vi behöver för att kunna arbeta optimalt finns inom teknologin är en självklarhet för de allra flesta idag. Stora företag som Meta har självklart hängt på denna utveckling och man lanserade nyligen sitt nya ”virtual reality-headset” på den årliga konferensen för utvecklare – Meta Connect.

Funktionaliteten bakom detta headset

Headsetet från Meta, tidigare känt som Facebook, kallas Quest Pro. Det är en avancerad enhet vars syfte är att konkurrera med de funktioner som finns i en dator. Enligt Vd:n Mark Zuckerberg är denna enhet ”nästa stora steg för VR” och ”ett viktigt steg för att bygga metaversen”.

I Quest Pro kommer du att kunna se virtuella objekt överlagrade på din vardagliga, verkliga omgivning, till skillnad från ren VR där du är helt fristående från verkligheten. Det fysiska headsetet är designat för att vara riktigt bekvämt och kommer att ha ögonspårningssensorer, så att avatarer i metaversen där du kan arbeta kommer att kunna efterlikna de ansiktsuttryck som du har under exempelvis ett samtal.

Kostnaden är ännu hög för att arbeta i Metaverse

Quest Pro är idag prissatt till hela 1500 USD. Detta är enligt bedömare en stor prislapp för alla som är intresserade av denna teknik. De flesta vanliga konsumenter kan inte betala dessa summor vilket gör att det främst riktas in sig mot proffs som vill använda sig av produkten i sitt arbete.

Vem kommer då att ha nytta av produkten? Allt från arkitekter, produktdesigners och molekylärkemister som är villiga att betala för ett kraftfullt verktyg är de som främst kommer att välja att investera i den från start. Många av dessa proffs använder 3D-modellering i sina dagliga jobb vilket kan motivera headsetets kostnad för dessa arbetsområden och yrken.

Samarbetet mellan Meta och Adobe, för att placera sin 3D-designmjukvara på VR, samt med Microsoft för att lägga hela sin kontorssvit med produkter på Quest Pro är därför inte så konstigt. Idag använder flertalet stora företag redan AR/VR-produkter, bland dessa Puma och New Balance och allt fler förutspås hoppa på tåget inom den närmaste framtiden.

Framtiden inom Metaverse för den vanliga konsumenten

Quest Pro-headsetet från Meta är dock inte den enda teknologiska produkt som har varit dyr från start. Såväl tidiga iPhones som BlackBerrys var extremt dyra för den vanliga konsumenten när de först om ut på marknaden. Så småningom kom det dock sig så att andra leverantörer hjälpte till med att subventionera dem. Dess nytta i olika arbetssammanhang liksom i vardagen kommer också de att påverka deras pris på lång sikt.

Det är dyrt att bygga AR/VR-produkter vilket på kort sikt påverkar kostnaden och på många sätt förklarar den. Allt eftersom tekniken utvecklas och priserna pressas kommer dock detta också att kunna förändras till det bättre för konsumenterna.

Men den största utmaningen för Meta blir dess tillgänglighet. Genom hårt arbete och tålamod hoppas man på att den kommer att kunna förbättra tillgängligheten och få vanliga människor att klara av att betala priset för enheten utan att det skall kosta mer än man faktiskt har råd med.

Previous articleNy på LinkedIn – Nu kan du lägga till automatisk bildtext till videor
Next articleDen brittiska regeringen skannar alla Internetenheter med bas i Storbritannien – kan något liknande vara aktuellt i Sverige?