Home Popular Twitter utvecklar funktion som visar om du blivit shadowbanned

Twitter utvecklar funktion som visar om du blivit shadowbanned

354
0

Twitter genomgår i och med det nya ägarskapet att man genomgår stora förändringar. Detta gäller såväl i sättet att arbeta som när det kommer till teknik och funktioner på plattformen. Ägaren Elon Musk har exempelvis meddelat att Twitter just nu arbetar med en mjukvaruuppdatering som ger dig tillgång till ett verktyg som tydligt kan visa om du blivit ”shadowbanned”. Detta är en uppdatering som skall hjälpa användare att bättre kunna förstå sin situation och ta beslut baserat på detta.

Vad innebär det att vara shadowbanned?

Men vad betyder det då att du är ”shadowbanned”? Termen betyder olika saker för olika plattformar, men att vara shadowbanned på exempelvis Twitter gör vanligtvis dina inlägg osynliga för andra användare eller din profil svår att hitta utan din vetskap.

Ett av de sätt som den nya funktionen kommer att hjälpa användare är att det kommande verktyget också kommer att förklara anledningen till att du har blivit shadowbanned så att du bättre skall förstå varför det blivit så här. Samtidigt kommer du också att få möjlighet och tydliga instruktioner kring hur du går till väga för att överklaga beslutet.

Även Instagram har precis lanserat en liknande funktion med sin senaste uppdatering för avändarna, som låter dig veta om du för närvarande är blockerad från rekommendationer. För tillfället kan funktionen bara visa om du har blockerats från rekommendationer i Explore, Feed och Reels, men Instagram arbetar med att utöka verktyget så att du kan se om du också är blockerad från att dyka upp i “föreslagna konton. ” Huruvida Twitter funderar på att göra något liknande är för närvarande oklart.

Ytterligare nivåer och implemenation

Man vet i nuläget inte exakt hur Twitter kommer att genomföra implementationen men i del två av ”The Twitter Files” informerades användare om att Twitter redan idag använder så kallad ”Visibility Filtering” som kan ses som en annan term för shadowbanning, på olika användare. Elon Musk har dock alltid uttryckt att han är för yttrandefrihet utan någon som helst begränsning och han har därför hävt förbuden att vara aktiva på Twitter för ett antal kontroversiella användare av plattformen, så som tex Donald Trump.

Man har från Twitters sida förlorat en del annonsörer sedan det nya ägarskapet blev känt, men företaget arbetar med att locka tillbaka dessa genom att informera om att man inte ändrat sina policys jämfört med förut. Genom att också introducera så kallade ”annonskontroller” kommer man att ge sina annonsörer möjlighet att kontrollera så att annonserna inte visas i anslutning till tweets med specifika sökord. Twitter har goda förhoppningar om att detta kontrollverktyg kommer att hjälpa nya såväl som existerande annonsörer att känna sig trygga med att annonsera sitt varumärke på plattformen.

Previous articleSlut på fruktaromer i e-cigaretter i Kina
Next articleEU-domstolen bedömer att Google och andra sökmotorer måste radera felaktig sökinfo