Netflix tar nu nya steg i processen för att upprätthålla sin marknadsandel och samtidigt erbjuda dess kunder en bra service genom hela processen. Detta i form av en ny och annonsstödd nivå som kommer att rullas ut den 3 november i tolv utvalda länder, inkluderande USA och Kanada. Planen är sedan att fortsätta att rulla ut den över resten av världen, där Netflix finns, för att så småningom bli heltäckande.
Vad innebär detta i praktiken?
I praktiken betyder detta att en annonsör som önskar det kommer att kunna få annonser på femton och trettio sekunder att visas för, eller under ett program som kunden tittar på. Ett tak för hur många annonser som kan visas under en timme är fyra till fem stycken beroende på den enskilda situationen.
I ett pressmöte som skedde den 13 oktober så kommer detta att kosta 6,99 USD per månad. Nivån innebär en videokvalitet på 720p. Den nya nivån kommer inte att inneha den fullständiga Netflix-katalogen, och användare kan inte ladda ned titlar som visas här.
Microsoft centralt för att sälja annonser för Netflix
Tidigare var det Microsofts reklampartner Xandr som hanterade samtal med annonsörer. Via denna efterfrågade plattform kommer annonsörer nu kunna köpa programmatiska annonser för marknadsförare. I detta ingår programmatiska annonskampanjer med garanterad prissättning och placeringar på rätt ställen.
En konkurrenskraftig marknad innebär en aggressiv prissättning
Med ett stort antal konkurrenter på marknaden så som exempelvis Disney, NBC Universals Peacock, Hulu, Amazon och Warner Bros. Discovery så kommer man att använda en aggressiv prissättning för att locka annonsörer och få fler kunder att se annonserna på plattformen.
AdAge rapporterar att Netflix förväntar sig att den annonsstödda nivån ska generera 500 000 prenumeranter i slutet av året. Då kan man också jämföra detta med det totala antalet prenumeranter på 220 miljoner.
Jeremi Gorman, som är president för Netflix anger i intervjuer att det finns ett stort intresse från hundratals globala annonsörer. Gorman är tillsammans med Peter Naylor, ansvarig för världsinriktad reklam, är nya som medarbetare på Netflix och förväntas leda dem in på denna nya marknad.
Netflix vill till en början ha de högsta annonspriserna
Kostnaden för annonsörer kommer till en början att ligga på ett CPM (kostnad för att nå 1000 personer) på cirka 60 USD. Detta har dock inte verifierats av Netflix ännu och annonsörerna själva anger att de förväntar sig att priserna sjunker efter att lanseringen har kommit igång. Detta har nämligen skett för andra streamingtjänster som genomgått samma process.
Målet för Netflix är att få annonsörer att binda sig kvickt, där många annonsörer blivit ombedda att godkänna alternativen innan slutet av september. Man riktar rent generellt in sig på de största TV-konsumenterna på marknaden idag. Man kommer dock rent generellt att ha färre annonser per timme än många av sina konkurrenter där många erbjuder annonser på cirka fyra till fem minuter på en timme.
Endast specifika annonsörer kommer att väljas ut för erbjudandet
Netflix tillåter bara en handfull stora varumärken som lanseringsannonsörer och planerar att undersöka varje annons för högkvalitativa meddelanden och kreativitet. Detta för att skapa långsiktiga och kvalitativa samarbeten och samtidigt vinna ett högt förtroende hos sina kunder.
Man kommer att långsamt använda sig av data och andra mätningar för att på så vis kunna rikta annonserna efter hand som tiden går. Till att börja med endast efter genre och land men så småningom också med mer detaljerad information. Tillsammans med DoubleVerify och Integral Ad Science kommer man att mäta och verifiera trafiken under början av 2023.