Home Design TikTok tar ytterligare ett steg in i spelbranschen – lanserar egen spelkanal

TikTok tar ytterligare ett steg in i spelbranschen – lanserar egen spelkanal

415
0

TikTok är en av världens största plattformar inom sociala medier och beräknas ha cirka 1 miljard användare runt om i världen. Den har i och med detta en gigantisk marknadsandel av vad människor idag använder sig av i inom nästan alla branscher. Amerikanska Financial Times rapporterar nu att man från TikTok kommer att ta ännu ett steg in på den internationella spelmarknaden.

Så kommer det att fungera

Hur kommer detta då att fungera? TikTok-användare kommer kort sagt att kunna komma åt spel genom att trycka på en flik på ByteDance-ägda TikToks hemsida. Här kommer användaren sedan att finna mängder av olika mobilspel där vissa är utvecklade av företaget själva och andra kommer att vara spel som utvecklats av olika företag som man samarbetar med. Tanken är sedan att man kommer att tjäna pengar även här genom annonser och ytterligare innehåll som användarna kan välja att köpa direkt från länkar och sajten. 

Köpprocessen kommer att se likadan ut som på de flesta andra plattformar som erbjuder liknande innehåll och möjligheter. Den stora skillnaden är enligt TikTok själva att man tack vare sin räckvidd kommer att kunna nå ut till fler kunder och därmed också är mer attraktiva för företag att annonsera på. 

Starkt ledarskap skall ta den nya kanalen in i framtiden

Att ha ett starkt ledarskap när en ny tjänst skall introduceras på marknaden är avgörande för att kunna skapa ett långsiktigt vinnande koncept. Spelkanalen från TikTok kommer att ledas av Assaf Sagy, ny Global Head of Gaming på företaget. Han har uttryckt att TikTok och Gaming i stort är tätt sammankopplade. Sagy säger på Linkedin att;

I mer än ett decennium har spelindustrin vuxit snabbare än någon annan för att bli en av världens vanligaste former av underhållning. Med tre miljarder aktiva spelare lanserar nu utgivare spel med avsikten att skapa megavarumärken och tilltala massorna. TikTok har långt visat sitt värde genom att hjälpa konsumenter att upptäcka vad som är roligt, värdefullt och populärt. Jag ser fram emot att arbeta nära alla spelbolag globalt för att göra TikTok till en central grund i dina marknadsföringsstrategier.

Framtida utrullning av tjänsten i världen

När kommer då svenska användare, liksom användare från runt om i världen att kunna se och använda sig av denna nya kanal på TikTok? Kort sagt är detta inte definitivt ännu. Ett datum eller en beräkning kommer med stor sannolikhet att annonseras i november 2022 och TikTok ser ett samarbete med olika populära spelbolag så som EA, 2K, NetEase Games, VNG Games och Homa för att nämna några. 

Planerna har gått från teststadium till lanseringsplaner på bara fem månader, då TikTok tidigare under 2021 började investera i spel och dessutom placerat minispel i appen för att se hur användare fortsatt att engagera sig i plattformen. Denna introduktion har också påverkat hur ByteDance själva arbetar då man sagt upp hundratals spelutvecklare för att sedan omplacera dem inom andra platser på företaget där de behövs bättre i den nya företagsmiljön och steget in på spelmarknaden. 

Previous articleDen brittiska regeringen skannar alla Internetenheter med bas i Storbritannien – kan något liknande vara aktuellt i Sverige?
Next articleElon Musk ger ultimatum till anställda på Twitter – förbered er för långa arbetsdagar eller sluta