Att arbeta på Twitter blir nu tuffare än någonsin sedan deras ägare Elon Musk har ställt ett officiellt ultimatum till sina medarbetare. De måste gå med på att från och med nu lägga långa arbetsdagar på sitt arbete och vara beredda på att arbeta stenhårt och under intensiva förhållanden, eller så ombeds de att själva lämna sina jobb. Alternativet är att de istället blir uppsagda.
I ett mejl till medarbetarna bifogas sedan en länk där personen som fått mejlet kan klicka om de vill behålla sina jobb och gå med på de nya reglerna, och om de inte gör det så är konsekvensen tydlig. Elon Musk kallar det hela för ”nya Twitter” och sätter därmed standarden för vad som kommer att gälla för att arbeta vidare på företaget som han tog över under hösten 2022.
Exceptionella prestationer krävs
För att ytterligare lägga press på sina medarbetare säger Elon Musk själv att: “Endast exceptionella prestationer kommer att utgöra ett godkänt betyg.” Erfarna arbetsrättsexperter är dock osäkra på om det verkligen är lagligt att gå till väga på detta sätt när det kommer till arbetslagarna i USA och även andra länder. Tre månaders avgångsvederlag kommer att gälla för de medarbetare som inte går med på de nya förutsättningarna om man vill fortsätta på företaget.
Lanseringen av Blue-prenumerationen under utredning av Twitter
Twitter kommer tydligt att genomgå stora förändringar under de närmaste månaderna och man har nu också meddelat att man kommer att göra en fullständig utredning av Blue-prenumerationen som man planerat att lansera inom den närmaste framtiden. Detta för att förstå varför och på vilket sätt ett antal imitatorer har uppkommit på marknaden idag. En fungerande Blue-verifiering är enligt Musk nödvändig för att man på ett säkert sätt skall kunna fortsätta med planerna för en nylansering av prenumerationsprodukten från Twitter.
Den stora frågan är dock om prenumerationstjänsten verkligen varit så framgångsrik som man velat hävda eftersom undersökningar visar att Twitter Blue bara hade ungefär 150 000 användare när man från företagets sida pausade prenumerationerna. Detta är långt mindre än vad man först kommunicerat vad gäller siffror på prenumerationen och de intäkter man förväntat sig.
Nya utmaningar för annonsintäkter
Dessutom kan den nya Blue-prenumerationen potentiellt påverka webbplatsens annonsintäkter. Twitter har tjänat 79 procent av sina annonsintäkter i USA från endast 10 procent av sina mest värdefulla användare, där den översta 1 procenten tjänade webbplatsen 40 USD i månaden. Det är också de som mest sannolikt kommer att betala för ett abonnemang, vilket innebär att de kommer att se färre annonser som en av förmånerna de betalar för.
En ny framtid för Twitter och deras medarbetare
Kort sagt innebär allt detta en ny framtid för Twitter som företag liksom för de medarbetare som är beredda att fortsätta att arbeta på det sätt som Twitters ledare nu kräver. Allt fler kommentarer kommer nu från medarbetare som valt att gå och man ser med tillförsikt på framtiden för Twitter i USA och i hela världen. Framtiden kommer att visa om den har varit lyckosam eller inte och hur man önskar gå till väga för att återvinna förtroendet bland medarbetarna.