Nya siffror har släppts gällande Googles vinst för perioden och de är mindre än vad man väntat sig. Dessa siffror kommer nu under en tid då Google har för avsikt att diversifiera sina intäkter på en allt mer intensiv marknad. Företaget kontrollerar mer än 90% av sökmarknaden och genererar därigenom stora intäkter genom att sälja reklam gentemot sökord och resultat.
Googles moderbolag Alphabet publicerade resultat för första kvartalet, vilka nu alltså visar att analytikers förväntningar var högre än verkligheten. För kvartalet som slutade den 31 mars rapporterade Alphabet 68 miljarder dollar i försäljning, något under prognosen på 68,1 miljarder dollar från analytiker undersökta av Yahoo Finance. Vinsten per aktie uppgick till 24,62 USD, under prognosen på 25,94 USD.
Som en del av processen med att diversifiera intäkterna utökar Google sina populära molntjänster, vilka konkurrerar med Amazons AWS och Microsofts Azure. Intäkterna för Googles moln ökade med mer än 40 % under den föregående perioden. Ändå driver reklam Googles främsta intäkter. En avmattande global ekonomi försvagade dock sannolikt reklammarknaden, vilket tyngde de totala intäkterna. Bolagets aktier har också fallit under perioden.
Företagets CFO Ruth Porat säger att företaget har expanderat aggressivt under kvartalet med investeringar i datacenter och utökade anställda. Företaget sysselsatte nästan 24 000 fler personer i slutet av första kvartalet än ett år tidigare. Man satsade även på försäljning och marknadsföring då man ser en marknad med allt större konkurrens vad gäller olika typer av plattformar som ger kunder ett stort mervärde, som exempelvis TikTok.