FTC, Federal Trade Commission, lämnar in ett klagomål där man fokuserar på onlinemarknaden och det förväntas att bli till ett stort mål i domstol. En sådan rättegång skulle vara en enorm milstolpe för FTC-ordföranden Lina Khan, som blev en känd figur i antitrustvärlden redan år 2017.
I den rapport som ordföranden då stod som författare till hävdade Khan att det rådande antitrustramverket vid den tiden misslyckades med att på ett adekvat sätt bedöma Amazons enorma makt och hur det kunde använda den för att skada konkurrensen.
Klagomålet förväntas fokusera på Amazons onlinemarknad och hur företaget använder sin makt för att gynna handlare som använder dess logistiktjänster, rapporterar Bloomberg baserat på dokument som de granskade och tre icke namngivna källor som är bekanta med fallet.
Andra åtgärder redan vidtagna
FTC har redan vidtagit åtgärder mot Amazon på andra områden, inklusive en nyligen genomförd konsumentskyddstvist som påstår att plattformen har använt vilseledande taktik för att få användare att registrera sig för sina Prime-prenumerationer och “saboterat” deras försök att avbryta processen. Det avgjorde också nyligen två separata fall som påstod att sekretessbortfall i sin Alexa röstassistent och Ring videosäkerhetsprodukter.
Men antitrustklagomålet mot Amazons kärnverksamhet är den åtgärd som de flesta FTC-bevakare har väntat på. Enligt Bloomberg är det förväntade klagomålet delvis baserat på bevis som FTC har samlat in på att Amazon påstås missgynna säljare som inte använder dess logistiktjänster.
Även om det är möjligt för båda parter att nå en uppgörelse innan åtal formellt lämnas in, har Khan signalerat att hon föredrar strukturella förändringar från företaget som visar att de är beredda att ändra sitt beteende, vilket gör en uppgörelse mindre sannolik.